۲۵ اسفند ۱۳۸۸
سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است
نوروز نشانه نبوغ و موقع سنجی ایرانی؛ اعتدال خواهی و و نشاط جویی و طراوت خواهی ایرانی است.انتخاب این لحظه به عنوان اول سال درست در موقعیتی كه كل طبیعت در معتدل ترین موقعیت خود قرار می گیرد نشانه نبوغ و ابتكار است. من این عید را به همه ایرانیان عزیز در هركجا كه هستند تمام انها كه به ایران علاقه دارند و دلشان برای ایران می تپد تبریك عرض میكنم.

متن كامل سخنان سید محمد خاتمی دردیدار با جمعی از اعضای شورای مركزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها و نمایندگان انجمن در دانشگاههای تهران؛تربیت مدرس؛امیر كبیر؛ تربیت معلم و شهید بهشتی بدین شرح است:

در آستانه عید نوروز قرار گرفته ایم در میان یادها و نام ها؛ نوروز ایرانی ترین نام و یاد است كه مورد تایید اسلام هم قرار گرفته است و حتی دعای مخصوصی به این مناسبت نیز وارد شده است .نوروز واقعا برای ما ایرانیان و تمام كسانی كه تحت تاثیرفرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی هستند و نیز كسانیكه علاقه مند به ایران و عظمت ایران در طول تاریخ بودند؛عید است.
نوروز نشانه نبوغ و موقع سنجی ایرانی؛ اعتدال خواهی و و نشاط جویی و طراوت خواهی ایرانی است.
انتخاب این لحظه به عنوان اول سال درست در موقعیتی كه كل طبیعت در معتدل ترین موقعیت خود قرار می گیرد نشانه نبوغ و ابتكار است.
هر جا كه كه فرهنگ ایرانی مورد توجه است نوروز نیز مورد توجه است؛ همه ی سنت ها و رسم هایی كه مورد نوروز در ایران وجود داشته درس اموز و قابل تامل است.نظیرخانه تكانی؛زدودن گرد و غبار از ظاهر زندگی و طبعا زدودن گرد و غبار از دل ها؛ از این موقعیت استفاده كردن برای دید و بازدیدها؛رفع كدورت ها برای تقویت دوستی ها و پیوستگی ها در جامعه؛ برای اینكه سال را با نزدیكی و محبت به همدیگر و پشت سر گذاشتن كدورت ها و مسائلی كه در زندگی هست شروع كردن به امید اینكه سراسر سال نو باشد و ان شعار معروفی كه هست و خیلی هم گرامی است"نوروزتان پیروز هر روزتان نوروزباد" این را در عمل هم ایرانی مورد توجه قرار می دهد.
من این عید را به همه ایرانیان عزیز در هركجا كه هستند تمام انها كه به ایران علاقه دارند و دلشان برای ایران می تپد تبریك عرض میكنم و به خصوص برای ملت بزرگوار ایران كه نوروز متعلق به اوست؛ملتی كه افتخارات بزرگی داشته است و علاوه بر نوروز تقویمی؛نوروز های زیادی در تاریخش وجود داشته از جمله این نوروزها پذیرش اسلام با اغوش باز است.
ایرانی كه هیشه نو خواهی؛ عدالت خواهی؛ حق طلبی؛ خدا پرستی در متن فرهنگش وجود داشته در چهره اسلام همه اینها را دید و با اغوش باز آن را پذیرفت و همه ظرفیت تاریخی و اجتماعی و فكری خودش را در اختیار اسلام قرار داد و سبب ایجاد تمدن بزرگ و فرهنگ فاخر اسلامی شد.
بخصوص ایرانی اعم از مسلمان و غیر مسلمان یك خصوصیت دیگر هم داشتند كه پذیرفتن اسلام یا احترامشان به اسلام از دیدگاه و زاویه تعبیر و تفسیری بود كه امام علی بن ابیطالب و اهل بیت عصمت و طهارت از اسلام داشتند یعنی اسلام عدالت و اسلام عقلانیت و این هم نشانه اعتدال طلبی و عدالت جویی ملت ایران است و ما هم به ان افتخار می كنیم.
در همه ایرانیان نه تنها شیعیان؛هر كس ایرانی است محبت و سرسپردگی به اهل بیت و نیز نگاه به اسلام و دین خدا از زاویه دید عدالت خواهانه و عقل گرایانه امیرالمومنین (ع) را می بینیم .
در دوران اخیر مشروطیت نوروز دیگری در تاریخ ما بود؛همچنین انقلاب اسلامی ما نوروز بزرگ تاریخی و معنوی دیگر بود و اغاز یك حیات طیبه جالب در جامعه ما بود.
انقلاب ما انقلاب بزرگی است و همه دنیا شاهد بود كه بدون توسل به زور و سلاح در مقابل رژیمی كه مجهز به انواع سلاح ها و سازمان های مقتدر اطلاعاتی و نظامی و امنیتی بود و نیز با پشتوانه و حمایت قدرت های بزرگ بین المللی با دست تهی با كلام و منطق با محبت با گل در برابر گلوله ایستاد و با حضور فراگیر مردم این انقلاب پیروز شد.
این نوروز نوروز بزرگی برای ما بود و چشم اندازی را به روی ما وبه سوی اینده بهتر گشود و از دل انقلاب ما جمهوری اسلامی بر امد.
حكومت هایی كه نام جمهوری اسلامی دارند الان موجودند و حضور دارند یا مثلا یك نوع حكومتی در همسایگی ما تحقق پیدا كرد كه نه تنها خیانت و جنایت به ان ملت بزرگ و با سابقه بود بلكه بسیار لطمه به اسلام زد؛چهره اسلام را خشن ضد حقوق بشر پیشزفت و علم و ترقی نشان داد.
اما در اینجا ملت ایران با بزرگواری خودش و با استمداد از همان عقلانیت و عدالت خواهی اسلامی كه ایرانی پذیرفته بود و مورد احترامش بود و با رهبری ممتاز و شجاع حكیم و كار امد توانست كه این انقلاب را پیروز كند و جمهوری اسلامی را تاسیس نماید.
همه ما دلبسته به اسلام و انقلاب هستیم.همه ما به اینكه در این موقعیت جمهوری اسلامی تحقق پیدا كرده خشنودیم البته ممكن است امروز هم بینش ها و گرایش هایی وجود داشته باشد كه خیلی سازگاری با ان محتوای انقلاب اسلامی و راه و رسمی كه امام معین كرد و مردم ما به ان رای دادند نداشته باشد
یكی از فاجعه های بزرگ همین است كه تفكری كه به ان اسلامی كه در انقلاب بود ایمان ندارد با امام و اندیشه او هم سازگار نیست و بخواهد میداندار عرصه شود اسلام و انقلاب حاصل كارش جمهوری اسلامی و محوریت مردم؛ تامین امنیت مردم و زمینه سازی برای پیشرفت همه جانبه جامعه است؛ ایجاد عدالت به عنوان معیار و ملاك رابطه میان افراد با یكدیگر و رابطه حكومت با مردم و نیز شخصیت دادن به مردم كه بتواند حرف بزند انتقاد بكند حكومت را روی كار بیاورد؛حكومت را بدون توسل به زور كنار بگذارد؛برای انتقاد كردن از حكومت هزینه نپردازد.این اسلامی است كه مورد توجه بود و ما این اسلام و جمهوری اسلامی را می ستاییم و هستند كسانی كه این اسلام را قبول ندارند.هر چند خیلی هم تظاهر به اسلامیت و انقلابی گری می كنند.
اگر نگرانی وجود دارد به خاطر وجود این تفكر نیست اصلا ما معتقدیم كه با تفكر نمی توان جنگید با تفكر می توان بحث و گفتگو كرد یا طرفین همدیگر را قانع كنند و یا حداقل این زمینه را بوجود اورند كه مردم با ازادی كامل میان فكرها چیزی را انتخاب بكنند كسی متوسل به زور نشود اما خطر این است كه تفكر انحرافی به نام اسلام"من جسارت به هیچ كس و هیچ چیز نمی كنم برای فكر هم احترام قائلم ولو اینكه ان تفكر را قبول نداشته باشم" اما جفا این است مردم انقلابی بكنند امام و راهكاری داشته باشند تفكری بیاید و خودش را به جای ان تفكر جا بیاندازد و اجازه بروز و ظهور به هیچ گرایشی ندهد.بدتر از اینكه راه انتخاب را به روی مردم ببندد.
مرزبندی شدیدی بكند توهم وتفكری كه با اسلام سازگار نیست بگوید عین اسلام و انقلاب است و جز ان هم حق ظهور و بروز نداشته باشد و متاسفانه بخواهد در بعضی دستگاهها نفوذ كند و نیز دل های پاك و صاف جوانان خوب و فداكار ما تحت تاثیر قرار دهد و به جای اینكه این دلها پر از محبت به یكدیگر باشد خدای ناكرده پر از كینه توزی به بخش های جامعه و اتفاقا بخش هایی كند كه نشان داده اند كه دلبستگیشان به امام و انقلاب زیاد است این؛امر خطرناكی است.
مساله مهم این است كه ما باید برای نظاممان و اندیشه هایی كه معتقدیم ان اندیشه ها اصیل است و معتقدیم مردم ما به ان اندیشه ها و گرایش ها علاقه مند بودند و برای ان فداكاری كردند و جان دادند و به انتظار اینكه یك زندگی مطلوب و عالی داشته باشند به صحنه امدند این امر نباید لطمه نبیند ما در این موضع بوده ایم و هستیم و خواهیم بود و صحبت خواهیم كرد و معتقدیم باید فضایی فراهم شود كه از این خط مشی و روال و روش استفاده شود و جلو برویم.
متاسفانه امروز می بینیم كه راهها از هر جهت برای گروهها و جریاناتی باز است كه همین تفكر انحرافی را دارند و با كمال بی باكی مخالفان اندیشه خودشان را متهم به انواع اتهامات می كنند راه برایشان باز است امنیت برایشان وجود دارد و حتی سعی می شود ان تفكر تفكر نظام و حكومت در جامعه القا شود .
از یك طرف راهها به سوی نیروهای نخبه جامعه بسته می شود و از طرف دیگر فضای نا مناسبی در جامعه ما ایجاد می شود.
ببینید تهمت ها و نسبت های عجیبی كه یك جریان به مخالفان خودش داده است و بدتر اینكه این مسائل مبنایی قرار بگیرد برای برخورد و مقابله با جریانی كه نمی پسندد اینها مساله ای است كه خطرناك است و بارها هم گفته ام اینجا مساله مواجه اصولگرایی و غیر اصول گرایی نیست كم نیستند اصولگرایان عاقل؛معتدل و منطقی ولی جریانی تند وجود دارد؛ جریانی كه می كوشد مقدسات یعنی خدا و پیامبر واسلام را و نیزامام ورهبری را؛ همه آنچه كه در جامعه ما مورد احترام است و نقش اساسی در جامعه دارد به نفع یك جریان فكری و رفتاری انحرافی مصادره كند.همه جریان های دیگر منكوب و مطرود شوند نه تنها امكان حضور نداشته باشند بلكه به عنوان كسانیكعه باید با انها برخورد شود مطرح گردد و این امر خطر ناك است.
آن كسی به نظام و امام و انقلاب لطمه می زند كه سعی می كند این چنین وضعی را در جامعه ایجاد كند و بذر كینه و نفرت و برخورد و خشونت را بپراكند .
در حالیكه جامعه ما به لحاظ مدیریتی اقتصادی روابط خارجی و مسائل امنیتی مشكلات فراوان دارد و بجای اینكه اندیشه ها ازاد باشند و اینها را نقد بكنند تا اصلاح شود و دست اندركاران امور را وادار بكنند كه به منطق و به معیارهای قانون تن بدهند و نیز با انتخاب ازاد، مردم بیایند و انتخاب كنند ان چیزی كه مورد خواستشان است .برای این با ایجاد مرزبندی ها تصنعی و توهمی زمینه گسست و بد بینی را فراهم آورند.
سابقه همه شما استادان و دانشمندان مومن؛ مشخص است دین داریتان؛ دلبستگیتان به انقلاب و به عنوان كسانیكه در مهمترین بخش جامعه ما یعنی جامعه دانشگاهی و فرهیخته ما حضور داشته اید. مشخصه شما دفاع از اسلام و انقلاب و ایران در مقابل بسیاری از افكار دیگركه وجود داشته بوده است .البته شما معتقد بودید كه با افكارباید با منطق روبرو شد نه با چماق؛نمی شود با زور و خشونت و ارعاب جلوی بروز اندیشه را گرفت با زور اندیشه از بین نمی رود.اندیشه درونی میشود و چون نمی تواند ازادانه با امنیت ابراز شود بصورت جریانات بسیار خطرناكی در میاید و منشا مشكلات بزرگ اجتماعی می شود.شما در مسیر دفاع از اسلام از حقوق و حرمت مردم و پیشرفت علم و دانش تلاش كرده و می كنید.
باعث تاسف است كه این طور جریانات سالم و سابقه دار نه تنها برای حضور داشتن و فعالیت كردن محدودیت دارند بلكه گاه متهم به اتهام هایی نا روا می شوند و در معرض برخوردهای نا پسند قرار می گیرند.
امروز واقعیت هایی در جامعه وجود دارد كه مخصوصا حاكمیت و حاكمان باید متوجه این مسائل باشد تا بتواند مشكلات را حل كنند.
با رجوع به روش و سنت پیامبر(ص) و امام علی(ع) و دیگر بزرگوارانی كه در تاریخ بودند بیاییم ببینیم ایا واقعا اعتراض و انتقاد را به عنوان دشمنی براندازی و نابودی در نظر می گرفته اند یا تشویق می كردند كه جامعه حرفش رابزند و انتقاد بكند؟حكومت اگر معتقد باشد برامده از اراده مردم است باید در مقابل اراده مردم تسلیم باشد و گوش به فرمان مطلبی باشد كه در جامعه بیان می شود.
شنیدن حرف نخبگان یعنی شنیدن واقعیت هایی كه در جامعه وجود دارد و نیز شنیدن راهكارهایی است كه اگر به كار بسته شود دوام نظام و جامعه و سلامت ان بیشتر رعایت می شود.
اصرار ما این بوده و هست كه باید در چارچوب قانون عمل كنیم؛ قانون اساسی یك كل منسجم است باید همه آن را مورد توجه قرار داد و به ان عمل كرد؛ نمیشود بخش خاصی از ان را با تفسیرها و تعبیرهایی كه با روح قانون اساسی مخالف است گرفت و از بخش های عظیمی از ان غفلت كرد.
حرف ما اصلاح طبان برگشت به كل قانون اساسی و پذیرش داوری آن است.
دولت حق ندارد بر خلاف قانون اساسی عمل كند واگر كسی به ان اعتراض كرد او دلسوز انقلاب است و نه معاند نظام!و نیز گروهها و جریانات و افكار و افراد هم حق ندارند خارج از قانون اساسی حركت كنند.
در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبزرا انتخاب كرد كه تعبیر قشنگ و خوبی است؛سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است.سبزی كه مطرح شد سبزی است كه دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.
ملت ما با انقلاب خود نظام سلطنتی و استبدادی وابسته را با قدرت كنار گذاشت و نیز تروریست ها و خشونت گرایان را دفع و رفع كرد محال است كه دوباره به آن برگردد و جنبش سبز؛ حركت اعتراضی یا عنوان دیگری كه داشته باشد دلبسته به نظام است و اگر حرفی دارد اینكه بعضی رفتارها و سیاست هایی كه با معیارهای اصلی انقلاب و قانون و مصلحت جامعه نمی سازد اصلاح شود.
اتفاقا یكی از دستاوردهای بزرگ جریانات اخیر این است كه حتی دشمنان بیرونی كه همیشه با اتكا به گروههای معدود منحرف؛ پر ادعای و مطرود از ملت را به عنوان اپوزوسیون انترناتیو مطرح می كردند متوجه شدند اینها در كشور ما جایگاه و پایگاه ندارند و مردم علاقه به اسلام و انقلاب و البته حق حاكمیت خود شان دارند.اتفاقا یكی از كارهایی كه در روش های تبلیغاتی رسمی كه می شود این است كه دوباره همان جریانات مرده برای اینكه به دروغ حركت اعتراضی ملت ایران را منتسب به انها كنند؛ انها را زنده و بزرگ می كنند.
اگر همه بتوانند حرفشان را بزنند و انتخابات خوب داور مساله باشد خیلی از مسائل حل می شود.
توقع ما از قوه قضاییه برخورد با منطق طبق قانون اساسی و ایین دادرسی است چگونه است كه كسانی با اتهاماتی سست به سختی مورد برخورد واقع می شوند ولی جریانات منحرف آزادانه به همه كس و همه چیز؛به مراجع تقلید به عالمان وارسته؛به شخصیت های انقلابی و با سابقه و هر كس كه نمی پسندند بدترین اهانت ها و برخوردها را می كنند ولی كسی به كارشان كاری ندارد؟
انتظار ما این بود در استانه عید فضای نا سالم حاكم عوض شود؛زندانیان ازاد شوند و احزاب و گروهها بتوانند كارشان را در چارچوب انجام بدهند و مسئولیتش را هم بپذیرند.
باید از انچه در این مدت گذشت پند بگیریم و راهی دیگر جز انچه جریان داشته است انتخاب كنیم حال هم هنوز زمینه وجود دارد اگر زندانیان آزاد شوند بگیر و ببندهای مضر خاتمه یابد؛جریانات و افراد از ازادیهای مصرح قانونی برخوردار باشند حرفها و نقد ها و نیز فعالیت ها در چارچوب قانون میسر گردد و نیز زمینه سازی شود كه انتخابات سالم و بی مساله و ازاد برگزار شود بسیاری از مسائل حل می شود.
جامعه می تواند با وجود تنوع ها و تفاوت ها با هدف وحدت برای استقرار همه جانبه مردم سالاری سازگار با دین و پیشرفت همه جانبه با نشاط به سوی اینده بهتر حركت كند.
و چنین باد!بار خدایا ای دگرگون كننده دلها و دیده ها ای پیاپی اورنده روزان و شبان ای گرداننده سالها و حالها؛ حال ما را بهترین حال كن.
همچنین در آغاز این دیدار استادان و مدرسان مطالب خود را بیان كردند و در توضیحی اعلام كردند:
- انجمن اسلامی دانشگاهها از اغاز دهه 1360 بر اساس تاكید بر خط امام و ارزش های انقلاب تشكیل شده و همچنان بر این هویت اصرار دارد.
- متاسفانه چندین نفر از متدین ترین نیروهای فعال انجمن از جمله اقای دكتر داوود سلیمانی و دكتر بهزادیان ن‍ژاد همچنان در بند هستند ان هم با اتهامات واهی.
- ما بر این باوریم كه متاسفانه تداوم رفتارها و سلب ازادی ها مدنی مردم به بنیان های مشروعیت نظام اسیب می رساند.
- دلسوزان موثر باید در جهت كاهش فشارها و روش های نادرست كه تنها راه بازسازی اعتماد مردم و حفظ و تقویت مشروعیت هاست تلاش نمایند و انجمن اسلامی مدرسین در این مسیر تلاش می كند.
- ما معتقدیم نیروهای اصلاح طلب باید مراقبت نمایند كه كوچكترین بهانه برای طرح برچسب های ناروا به طرف مقابل ندهند.توده مردم؛متدین ها زیر فشار تبلیغات و اتهام زدن های یكسویه رسانه های دولتی هستند و ما باید برای روشن گری انها تلاش نماییم.
- همچنین ابعاد غیر سیاسی مشكلات مردم وهم باید سهم بیشتری در توجه منتقدین اصلاح طلب به خودش اختصاص دهد و نا كارامدیهای اقتصادی و فرهنگی بیشتر مورد توجه باشد.
- مقابله با طرح های تفرقه افكنانه كه كوشش می كنند نیروهای اصلاح طلب و به ویژه سران شقاق و بدبینی ایجاد كنند؛ضرورت دیگری است كه باید خیلی به ان توجه داشت.
- خبر دیدار ها و هماهنگی ها ی رهبران جبهه اصلاحات برای مردم امید افرین است و بر تداوم و تقویت ان تاكید داریم.