۴ خرداد ۱۳۹۲
درخواست مشترک سید محمد خاتمی و ماهاتیر محمد: خشونت، خونریزی و کشتار کافی است!
برای پایان دادن به خونریزی های فرقه ای در جهان اسلام اقایان دکتر ماهاتیر ‏محمد نحست وزیر اسبق مالزی و سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران ‏د رخواست مشترکی را در یک کنفرانس ویژه مطبوعاتی در ‏پایتخت مالزی ارائه کردند.‏
ابتدا دکتر چاندرا مظفر، رئیس جنبش جهانی عدالت که مبتکر این اقدام مشترک ‏بود به سابقه موضوع اشاره کرده و گفت در سفری که به تهران داشته در دیدار ‏با جناب آقای خاتمی این ابتکار را مطرح کرده و سپس موافقت جناب آقای ‏ماهاتیر را جلب کرده است. ‏
متن در خواست مشترک که در این کنفرانس مطبوعاتی به زبانهای محتلف در ‏اختیار رسانه ها قرار گرفت به قرار زیر است:‏

درخواست مشترک از شیعیان و سنی ها
ما امضا کنندگان زیر مراتب انزجار خود را از خشونت و خونریزی که طی سال ها، ‏روابط شیعه و سنی را در برگرفته اعلام می داریم. در اثر عداوت میان این دو، ‏عمدتا در تعدادی از کشورهای مسلمان تاکنون هزاران نفر کشته شده اند. ‏بسیار دردناک و تاسف بار است که بسیاری از زنان و کودکان در میان قربانیان ‏این خشونت ها بوده اند.‏
‎ ‎خصومت و دشمنی میان شیعه و سنی، امت اسلامی را به روشنی تضعیف ‏کرده است. این امر ما را در مقابل دسیسه های عناصر خارجی که با هدف از ‏بین بردن وحدت و یک پارچگی امت اسلامی صورت میگیرد، آسیب پذیر ساخته ‏است. این امر باعث می شود کسانی که به دنبال استقرار قدرت هژمونیک خود ‏بر ما مسلمانان در راه رسیدن به اهداف خویش هستند موفق شوند. ‏
بدون شک دشمنی و ستیز بین سنی و شیعه که به قتل عام ها انجامیده ‏است، چهره و شخصیت امت را در مقابل چشمان جهانیان تیره و تار کرده است. ‏
ما از همه شما سنی ها و شیعیان که به خداوند واحد اعتقاد دارید و تحت ‏هدایت قرآن کریم هستید و به یک پیامبر افتخار می کنید و رو به یک قبله دارید ، ‏تقاضا داریم که فورا از قتل عام و کشتار یکدیگر خودداری کنید. ‏
خشونت کافی است.‏
خونریزی بس است.‏
کشتار کافی است.‏
هر دو ما - یک نخست وزیر سابق از کشوری با اکثریت سنی و یک رئیس ‏جمهوری سابق ازکشوری با اکثریت غالب شیعه- این تقاضا را به سازمان ‏همکاری اسلامی که نماینده تمامی مسلمانان با هر فرقه و آیین است نیز ‏ارسال می داریم. سازمان همکاری اسلامی می تواند کار گروه ویژه ای را ایجاد ‏کند تا درگیری های شیعه و سنی را عمیقا بررسی کند و پیشنهادهایی عملی ‏به رهبران سیاسی و دینی امت ارایه نماید.‏
ما همچنین از همه افراد و گروه های جامعه مدنی ذیربط در تمام جهان می ‏خواهیم که به این حرکت بپیوندند تا از خشونت و خونریزی جلوگیری کنند و صلح ‏و تفاهم را در میان شیعه و سنی تقویت نمایند.‏
این درخواست مشترک از طریق رسانه های آنلاین (اینترنتی) منتشر خواهد ‏شد و ما آن را با اقدامات و برنامه های دیگر نیز پیگیری می کنیم.‏
امیدواریم خداوند سبحانه و تعالی همه ما را در خدمت صادقانه به او هدایت ‏کند.‏
سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری ایران (1384- 1376)‏
ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی (2003 - 1981) ‏

سپس ماهاتیرمحمد در سخنان خود به این موضوع تاکید کرد که همه ما ‏مسلمان هستیم و برای کسی که از بیرون به ما مسلمانان می نگرد تفاوتی ‏ندارد که هر یک از ما متعلق به چه فرقه ای هستیم و از چه نظام فقهی پیروی ‏میکنیم همه ما مسلمانیم و وقتی که مسلمانان یکدیگررا با بهانه ها ی فرقه ای ‏می کشند این تصویر بسیار بدی به جهان عرضه می کند.‏
اختلاف در تفسیرها و قرائت ها ی از دین وجود دارد ولی این اختلاف ها به هیچ ‏وجه مجوزی برای کشتار یکدیگر نیست. مسلمانان از هر فرقه و مذهبی که ‏هستند باید به جهان نشان بدهند که اهل مدارا و صلح بوده و خشونت و ‏خونریزی را محکوم می کنند. ‏
نخست وزیر سابق مالزی در پاسخ به این پرسش که آیا قدرتهای خارجی در ‏شعله ورکردن درگیری بین شیعه و سنی مداخله می کنند گفت: قطعا چنین ‏است و ما خود نیز کار آنها را آسان میکنیم نیروی خودمان را علیه خودمان ‏تحریک می کنند و به کار میگیرند.‏
هنگامی که در برمه مسلمانان مورد کشتار و بی رحمی قرار میگیرند چه فرقی ‏میکند که انها شیعه هستند یا سنی. کل جهان اسلام درخطر است.‏

پس از آن پیام ویدئویی سید محمد خاتمی به شرح زیر به سمع و نظر اصحاب ‏رسانه ها رسید:‏

بسم الله الرحمن الرحیم
در آغاز سخن با سلام به حضار محترم لازم می دانم که از دردآشنایی و تلاش ‏عزیزی که دارای اندیشه مؤمنانه و ایمان اندیشمندانه است، جناب آقای دکتر ‏چاندار مظفر تشکر بکنم که همواره نسبت به اسلام، مسلمانان و انسان ‏دلسوزی داشته اند و نمونه کارشان تلاش برای همین نشست و ان شاء الله ‏اقدام هایی برای برخورد با یک فاجعه ای که در دنیای اسلام وجود دارد‎.‎
و همچنین از دوست بزرگوارم جناب آقای دکتر ماهاتیر محمد که منشاء خیر و ‏برکت در مالزی بوده اند و امروز هم به عنوان یک شخصیت محترم با درک ‏مسئولیت سنگین خود برای ایجاد وحدت در جهان اسلام و زدودن رسوبات ‏تعصب و جدایی تلاش می کنند‎.‎
‏"روح اسلام کلمه توحید است، لا اله الا الله که در واقع مبداء و مقصد حرکت ‏انسان را مشخص می کند.‏
‎ ‎مبداء از خداست و مقصد در این جهان استقرار نظامی عادلانه که در آن همه ‏انسان ها از عدالت سیاسی، اقتصادی، جنسیتی، قومیتی و … برخوردار باشند ‏و در نهایت مقصد نهایی در جهان دیگر هم دارالسلام است، جایی که بر آن ‏صلح، آشتی و مهر حکومت می کند.پیامبر معظم که آورنده این پیام بزرگ است ‏مظهر حکمت، عدالت، مهربانی و اخلاق نیکو است.‏
او هم معلم ما است و هم اسوه و الگوی ما.‏

‏ قرآن میثاق وحدت ما مسلمانان است و شگفتا که قرآن نه تنها همه مسلمانان ‏را از هر فرقه و طایفه ای به وحدت و صلح و آشتی و مهربانی فرا می خواند،‏‎‎‏ ‏بلکه تمام پیروا ن را ‏‎ ‎ادیان الهی را فرا می خواند تا گرد کلمه توحید و آن کلمه ‏مشترک میان خود کنار هم قرار بگیرند و وحدت پیدا کنند.‏
‎ ‎

‏ در دوران اخیر خوشبختانه در دنیای اسلام و به یک نحو در همه دنیایی که از ‏توسعه جدا مانده بود حرکتی را به سوی آزادی و حاکمیت بر سرنوشت می ‏بینیم و بخصوص در دنیای اسلام. وجه مشترک این حرکت مقابله با استبداد ‏نفس گیر که تحقیر کننده انسان است و استعمار و وابستگی که برباد دهنده ‏همه منابع و سرمایه های معنوی و مادی جهان اسلام بوده است. و در وجه ‏ایجابی نقطه مشترک میان همه کسانی که به این قیام ها دست زده اند ‏استقرار مردم سالاری است و رهایی از قید دیکتاتوری؛ مردم سالاری به عنوان ‏تجربه ارزشمند بشریت به عنوان کم هزینه ترین و پرفایده ترین سیستم و ‏نظامی که زندگی جمعی انسان را می تواند تأمین بکند.البته در دنیای امروز و ‏جهان پیشرفته صنعتی در عین دموکراسی خلاء معنویت و اخلاق احساس می ‏شود ‏

و مطمئنا اندیشمندان مسلمان در عین حالی که باید اسلام را چنان ببینند و ‏چنان بفهمند که با حقوق اساسی انسان وعدالت اقتصادی، جنسیتی، ‏قومیتی سازگار باشد و مردم سالاری را به عنوان وجه مناسب برای ‏زندگی بشر بپذیرد، باید بتواند آن خلاء معنویت و اخلاق را هم پر کند.‏

دریغ که در چنین دورانی که امیدهای زیادی را برای ما ایجاد کرده است شاهد ‏اختلافات عمیقی در میان فرقه های اسلامی که احیاناً به ستیز و خون می ‏انجامد هستیم. اختلاف امری طبیعی است و به تعبیر پیامبر اکرم اختلاف امت ‏رحمت است، اما این اختلاف اگر بر پایه تعصب کور و جهالت استوار بشود ممکن ‏است منشاء فاجعه های بزرگ و خسارت های زیادی برای اختلاف کنندگان ‏باشد. بخصوص که در جهان امروز کسانی هستند که همه منافع و خود را در ‏این اختلافات می بینند و به آن دامن می زنند. همان هایی که در بیرون دنیای ‏اسلام موج خطرناک اسلام ستیزی و اسلام هراسی را دامن می زنند و نیز ‏هرکاری برای ضربه زدن به مسلمانان از جمله اهانت به مقدسات اسلام انجام ‏می دهند و در درون دنیای اسلام آنان که منافع خود را از دست رفته یا در ‏معرض خطر می بینند سعی می کنند به این اختلافات دامن بزنند.‏

اسلام هراسی آن ها یک پشتیبان پیدا می کند و آن افراط گرایی و خشونت ‏است که برداشت تنگ، خشن و ظاهرگرایی از اسلام دارد و واقعا ایجاد وحشت ‏می کند و نیز تفرقه انگیزی یک بستر پیدا می کند و آن تعصب جاهلانه است و ‏متأسفانه می بینیم که در دنیای اسلام این اختلافات گاه به فاجعه های خونین ‏می انجامد، فرقه های اسلامی به جان هم دیگر می افتند و بسیار بی گناهان ‏در این عرصه آسیب می بینند و کشته می شوند.‏
جا دارد که همه ما به خود بیاییم. بخصوص اندیشمندان، متفکران، خیرخواهان، ‏سیاستمداران و بالاخص عالمان دین که نفوذ و تأثیر روی جامعه دارند‏‎. ‎

اول برای مبارزه با تعصب و جهالت هایی که سبب می شود اختلافات طبیعی به ‏ستیز مبدل بشود‎.‎

دوم بیدارگری و هوشیار کردن جامعه که پشت این جریانات دست های پلیدی ‏است که نه خیر فرقه های اسلامی را می خواهد و نه خیر جوامع ما را.‏‎.‎
‏ باید روشن گری کرد‎ ‎

و نیز انتظار می رود که این نشست گامی باشد به سوی درمان کردن این ‏فاجعه و خسارت بزرگ و
بخصوص انتظار می رود از سازمان همکاری اسلامی که در این زمینه اقدام بکند ‏و جلوی این فاجعه را تا آنجا که می تواند بگیرد.‏
در پایان سخن می خواهم از آن چه که در کشوری دیگر بر سر مسلمانان می ‏رود اظهار تأسف کنم!‏

در میانمار به وضع وحشیانه و بسیار قساوت آمیزی مسلمان قتل عام می شوند ‏و کمتر صدایی بلند می شود.نه از سوی کسانی که طرف دار حقوق بشراند ‏چندان تحرکی می بینیم و [نه] حتی از شخصیت هایی که همه وجاهت خود را ‏از مبارزه با ظلم و ستم و نیز به دعوت به آزادی و حقوق بشر گرفته اند می ‏بینیم که در اینجا فعالیتی رخ نمی دهد و سکوت می کنند.امیدوارم که جامعه ‏جهانی نسبت به این فاجعه هم هوشیار باشد و‎ ‎
امیدوارم که خداوند همه ما را موفق بدارد که به سوی نزدیکی دلها به یکدیگر و ‏رفع عوامل ستیزآور و خشونت زا برویم. و همچنان که بر آن تأکید کرده ایم به ‏سوی دنیایی برویم که با گفت و گو میان تمدن ها و میان ادیان، چه برسد به ‏میان مذاهب بتواند مشکلات خودش را حل بکند‎.‎

برای همه شما آرزوی پیروزی و موفقیت می کنم"‏

پس از ماهاتیر محمد، غلامعلی خوشرو، معاون سابق وزارت امور خارجه در ‏سخنانی خاطرنشان کرد: حدود 14 قرن است که مذاهب اسلامی وجود داشته ‏اند اما در دهه های اخیر است که اختلاف بین فرق مختلف تبدیل به در گیری و ‏کشتار شده است. این روند به سه دلیل خطرناک است و با ید بشدت محکوم ‏شود.‏

اول انکه مردمی بیگناه از زنان و کودکان در این درگیری ها کشته میشوند واین ‏خلاف اسلام است. بر حسب تعالیم اسلام کشتن هر بیگناهی حرام است و ‏مستوجب مجازات ، تا چه رسد به اینکه مسلمانان یکدیگر را به قتل برسانند.‏
دوم آنکه این خشونتها باعث خدشه دار کردن چهره رحمانی اسلام و سو ‏استفاده بدخواهان و خصومت ورزان به اسلام میشود.‏
سوم آنکه این کشتارهای فرقه ای بنیان امت اسلامی را سست میکند وجایگاه ‏مسلمانان را در تحولات جهانی تضعیف میکند.‏

وی در ادامه تأکید کرد: آنچه امروز خطرناک است نه وجود مذاهب و فرق مختلف ‏که افراطی گری درون برخی از این فرق است. دیدگاههای افراطی که فقط خود ‏را موحد میداند و دیگران را کافر و بر این اساس مجوز قتل مسلمانان را صادر ‏میکنند.باید با افراطی گری درجهان اسلام مقابله کرد و مانع سو استفاده ‏کسانی شد که با تحریک عوامل خارجی تفاوتهای مذهبی و قومی را زمینه ای ‏برای شعله ور کردن درگیری ها و کشتارها تلقی می کنند. ‏