درباره سایت  |  نقشه سایت  |  گزارش اشکال در سایت امروز، جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸
RSS RSS چیست؟ 
 
 
  دیدار با اقشار مختلف مردم استان کردستان  |  عکس از: علی اصغر خاکساری
 
 
  
۱۶ بهمن ۱۳۸۷
باید به مردم جواب قاطع داد

در موقعیتی قرار گرفته ام که نمی توانم تقاضاهای مردم را بی پاسخ بگذارم. نمی توان مردم را بیش از این معطل گذاشت؛ باید به مردم جواب قاطع داد. از طرفی در مقابل اصرار مردم برای حضور در این عرصه بسیار مشکل خواهد بود، اگر به این نتیجه برسم که باید نه بگویم.
سید محمد خاتمی که با اقشار مختلف مردم کردستان دیدار و گفت و گو می کرد، با اشاره به سی امین سالگرد پیروزی انقلاب تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به تعبیر امام راحل انفجار نور بود. پیروزی انقلاب مردمی به رهبری امام افقی به سوی روشنایی گشود. اما این روشنایی چه بود؟ مگر نه اینکه هدف انقلاب نجات دین، فرهنگ، اقتصاد، حیثیت و حرمت مردم و سرمایه های معنوی و مادی ایران و ایرانی از خطر اتلاف بود. انقلاب ما تدوام حرکت و خواست یکصد ساله مردم این کشور بود که علی رغم سلطه استبداد و وابستگی به بیگانه، به خاطر غنای فکری که در پناه اسلام و فرهنگ ایرانی به دست آورده بودند، همواره به سوی استقلال و آزادی حرکت کرد و پیروزی انقلاب اوج تبلور این حرکت و خواست تاریخی بود.
پیشنهاد و خواست انقلاب، جمهوری اسلامی بوده است؛ نظامی که هم جمهوریت را در بر بگیرد و هم سازگار با موازین دینی و فرهنگی ایران باشد. ما هنوز هم نیازمند کار فراوان و بحثهای نظری و فرهنگی در جامعه ایم. اگر بخواهیم از هدف اصلی دور نشویم و به راهی برویم که در آن آرمانهای انقلاب محقق شود و به وضعیتی برسیم که متناسب با شأن و جایگاه ملت ایران باشد باید این نیاز فرهنگی را به درستی درک کنیم و به سمتی حرکت کنیم که مردم آگاهی، اراده و توان حفظ و تقویت آنچه می خواهند را پیدا کنند. در همین راستا بنده اعتقاد دارم که باید در عرصه فرهنگی کارهای دراز مدت بیشتری بشود.
ملت ایران کثیرالاقوام است، اما این مسأله مختص ایران نیست. در بسیاری از کشورهای دنیا که از ثبات و پیشرفت برخوردارند، اقوام و مذاهب مختلف و حتی ملیت های مختلف وجود دارند، اما در آن سرزمین ها کمتر شاهد واگرایی هستیم. باید دید به راستی رمز و راز این مسأله چیست؟
انسان موجودی تاریخی است که با قومیت، زبان و گرایش های دینی و مذهبی خاص خود شناخته می شود و این اختلافات، امری طبیعی است. اما آنچه خطرناک است اینکه این اختلاف طبیعی وحدت جامعه را خدشه دار کند و زمینه ای برای دخالت دیگران پدید آورد.
خداوند نیز در قرآن به واقعیت اختلاف های قومی، طایفه ای و فرقه ای اشاره و تأکید نموده است که این اختلافات می تواند سبب شناخت بیشتر، همدلی و در نهایت همزبانی شما شود. این بدین معناست که با شناخت و نزدیک تر شدن به یکدیگر، این اختلافات می تواند به همزبانی و همدلی بیانجامد. به نظر می رسد که مردم سالاری خود عامل مهمی است که مانع تبدیل اختلاف به تعارض می شود و خود موجب ثبات و وحدت ملی می گردد.
در درون جامعه مردم سالار، ملّت به عنوان واقعیت پذیرفته شده و می تواند رنگین کمان دل انگیزی از تفاوت ها و اختلافات زبانی، قومی وحتی دینی باشد. وحدت جامعه یعنی واحدی به نام ملت که در کنار همدیگر و با احساس برابری اجزاء به سوی ایجاد و حفظ امنیت و پیشرفت جامعه حرکت می کند و با جدی گرفته شدن مردم سالاری از تبدیل اختلاف ها به تبعیض، تفرقه و تنازع جلوگیری می شود. در وجدان بشر امروز، مردم سالاری به عنوان کم هزینه ترین و پرفایده تری شیوه زندگی جمعی توأم با امنیت و آرامش پذیرفته شده است. در همه دنیا پذیرفته شده که مردم سالاری راهکاری برای زندگی بهتر در جامعه امروز است. اگرچه محتوای مردم سالاری می تواند متفاوت باشد، چنانکه ما در سایه انقلاب اسلامی، مردم سالاری سازگار با دین را پذیرفته ایم. البته حاکمیت دین همانطور که امام معتقد بودند، به معنی حذف و نفی کسانی که عقاید مختلف دارند نیست؛ بلکه در سایه دین همه آحاد ملت می توانند در کنار هم از حرمت و حقوق اساسی برخوردار باشند. رمز و راز مردم سالاری و اصلاحات به عنوان حاصل انقلاب و خواست ملت ایران نیز همین است. ما امروز افتخار می کنیم که رهبران انقلاب ما، با روشن بینی جمهوری اسلامی را به عنوان یگانه راهکار هدایت و رهبری جامعه پیشنهاد کردند.
امروز در جمهوری های دیگر، خلاء معنویت و غرق شدن در مادیات مشکلات بزرگی برای جوامع ایجاد کرده است. مردم سالاری دینی که خواست انقلاب ما بود در عین برقراری مزایای مردم سالاری در جامعه، خلاء های آن را هم برطرف نمود ه است.
به نظر ما با حضور اخلاق و ارزشهای اسلامی، جامعه ما مزیت حکومتهای مردمی را خواهد داشت، بی آنکه مضار آن گریبان جامعه را بگیرد. انقلاب ما می خواست الگویی کاملتر از آنچه در دنیا بود ارائه دهد و معتقدم چارچوب های قانون اساسی تأمین کننده این خواست است.
اما دینی بودن جامعه را نمی توان به نگاه صرف به ظواهر سنجید، بلکه باید کوشید تا دروغ و ریا و نفاق جای خود را به راستی، پاکی و اخلاق بدهد. اگر راستی، عدالت، اخلاق و احترام متقابل انسانها به یکدیگر به عنوان ارزش در جامعه مطرح باشد، آنگاه جامعه ما به راستی دینی است؛ و اگر چنین نباشد و فقط ظواهر حفظ شده باشد، باید نگران باشیم و در جستجوی این باشیم که چه عیبی در کار ما بوده که از نظر محتوا تهی شده ایم و ظواهر جلوه بیشتری پیدا کرده است.
وقتی صحبت از جمهوری اسلامی به میان می آید مراد این است که باید دین در عرصه اجتماعی ظهور کند. در جمهوری اسلامی میزان رأی ملت است و همه مردم شهروند این جامعه به شمار می آیند. اسلامی که ما نماینده آن هستیم و امام خیمنی هم مدافع آن بود، هرگز نمی گوید که فقط مسلمانها شهروند هستند و در میان آنان پیروان سلیقه ای خاص شهروند درجه اول جامعه اند! جمهوری اسلامی که مراد امام و مردم بود بر این پایه استوار بود که یک یهودی، یک مسیحی، یک زرتشتی و هر آنکس که در این کشور و در سایه این نظام زندگی می کند و آن را پذیرفته است به عنوان یک شهروند باید از حقوق و حرمت یکسانی برخوردار باشد.
در قانون اساسی نیز افراد این مملکت در پناه اسلام به عنوان یک شهروند دارای حق و حرمت شناخته شده اند.
رئیس بنیاد گفت و گوی تمدنها در بخش دیگری از سخنان خود به نامه حضرت علی بن ابی طالب (ع) خطاب به مالک اشتر اشاره کرد و افزود: در این نامه امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر می فرمایند: قلب خودت را لبریز و سرشار از رحمت و مهربانی و محبت و لطف به مردم کن، آن مردمی که تحت حکومت تو هستند دو صنف هستند، یک دسته آنان که برادران دینی تو اند و گروهی دیگر آنان که هویت انسانی دارند و همانند تو اند.
علت تأکید فروان من بر مردم سالاری این است که اولاً مردم سالاری خواست تاریخی مردم ایران از یکصد سال پیش تا به امروز است. ثانیاً افتخار بزرگ انقلاب اسلامی ایران پیشنهاد استقرار جمهوری اسلامی در دوره ثبات است. سوای این دو نکته مهم نکته سوم کم هزینه و پرفایده بودن این راه برای اداره جامعه در دنیای کنونی است. اگر مردم سالاری به معنای واقعی کلمه در جامعه استقرار یابد نه تنها اختلافات طبیعی مضر نیست، بلکه وحدت بر جامعه حاکم خواهد شد و همه شهروندان احساس حق و حرمت خواهند کرد.
حکومت باید ملت را به رسمیت بشناسد و همواره این را در نظر داشته باشد که تمام کسانی که در این دایره قرار می گیرند، مساوی و برابرند و حقوق اساسی یکسان دارند. اگرچه باید همواره باید هوشیار بود که بدخواهان و کسانی که در کشور ما منافع نامشروعی دارند از اختلافات سوء استفاده نکنند و به آن دامن نزنند.
مشکلات ما فراوان ولی قابل حل است، اما نه یک شبه.
در قانون اساسی ما امنیت هم طراز با آزادی است. بر این اساس ریشه امنیت، رضایت مردم است. برای استقرار امنیت فقط نمی توان بر سخت افزار تکیه کرد. امنیت تنها امنیت حاکمان نیست؛ امنیت حاکمان اگر مبتنی بر خواست و رضایت مردم نباشد، بسیار لرزان است. امنیت واقعی، امنیتی است که از دل جامعه می جوشد و اگر نسبت حکومت و مردم نسبتی احترام آمیز، محبت آمیز و بر پایه اعتماد باشد این امنیت خواهد جوشید.
آزادی از مهمترین عواملی است که می تواند موجب رضایت مردم شود. اگرچه مسائل اقتصادی هم بسیار مهم هستند. آنچنانکه اگر فقر و محرومیت باشد، رضایت مردم را نمی توان به زور جلب کرد، بخصوص اگر احساس کنند در جامعه تبعیض حاکم است و عده ای احساس کنند در طول تاریخ محروم تر از جاهای دیگر نگه داشته شده اند.
باید بپذیریم که هنوز بعضی از مناطق محروم در ایران (که عمدتا هم مرزی هستند) وجود دارند که در این نقاط باید درمان ویژه ای برای درد محرومیت یافت. باید زیرساخت ها و پایه ها ی زندگی و توسعه در این مناطق شکل بگیرد تا زمینه رقابت استانهای محروم با استانهای پیشرفته فراهم شود. توسعه نیاز امروز و فردای ایران است. برای رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار باید ابتدا آرمانهای انقلاب را درست بشناسیم، اولویتها را به درستی تشخیص دهیم و به صورت مستمر و همراه با امید و نشاط تلاش کنیم تا بیکاری در مملکت کاهش یافته و اشتغال افزایش باید و بالطبع تولید ثروت کنیم و با در نظر گرفتن محرومیت ها و توزیع عادلانه ثروت شاهد بالندگی ایران عزیز باشیم.
رئیس جمهوری سابق ایران در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شرایط حساس کشور در مقطع انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر کس می خواهد مسؤولیت ریاست جمهوری را بپذیرد، باید با هدف توسعه ایران، رفع تهدیدها و تلاش برای پرداختن بیشتر به نقاط محروم بیاید و نهایتاً توسعه هماهنگ در کشور تلاش کند و در این صورت است که رضایت و امنیت به ارمغان خواهد آمد.
وی در مورد تصمیم خود برای شرکت در انتخابات گفت: در تمام زندگی ام سعی کرده ام که تشخیص جمع را بر نظر خود ارجح بدانم. در مقابل توقع و انتظار بخش قابل توجهی از جامعه که از بنده کوچک می خواهند وارد صحنه انتخابات شود، نمی توانم به فکر آبرو یا راحتی خود باشم، اما باید دید که آیا می توان آن طور که باید و شاید کار کرد یا خیر؟
من علی رغم همه استدلالهایی که دارم، در موقعیتی قرار گرفته ام که نمی توانم تقاضاهای مردم را بی پاسخ بگذارم. نمی توان مردم را بیش از این معطل گذاشت؛ باید به مردم جواب قاطع داد. از طرفی در مقابل اصرار مردم برای حضور در این عرصه بسیار مشکل خواهد بود، اگر به این نتیجه برسم که باید نه بگویم.

 
 
تعداد بازدید: ۲۶۴۳۸

 
آرشیو
جستجو براساس تاریخ
 
تازه‌ترین خبرها
۱۵ تير ۱۳۹۸
سیدمحمد خاتمی: در عین حفظ عزت و تمامیت ارضی ایران، به سوی ماجراجویی نرویم
۵ خرداد ۱۳۹۸
طرح مباحث ایران‌گرایی افراطی در مقابل اسلام‌گرایی امری انحرافی و مساله‌ساز است
۱ خرداد ۱۳۹۸
به جای سهمیه ۳۰ درصدی، زنان توانمند و شایسته را شناسایی و حمایت کنید
نمایش تمام خبر‌ها »
  سید محمد خاتمی , رئیس جمهور, Mohammad khatami, khatami , khatami.ir, president , sayyid mohammad khatami,