درباره سایت  |  نقشه سایت  |  گزارش اشکال در سایت امروز، دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸
RSS RSS چیست؟ 
 
 
  سیّّد محمّد خاتمی در دیدار با خبرنگاران حوزه دولت اصلاحات  |  عکس از: حجت سپهوند
 
 
  
۱۹ مرداد ۱۳۸۷
اعتقاداتی دارم که نمی توانم از آن دست بردارم

اگر یک سلیقه و روش بخواهد کارها را در دست بگیرد و هر که را نمی پسنددبه هر قیمتی از صحنه خارج کند وضع همین خواهد شد که می بینید؛ ولی اگر این احساس و درک بوجود آید که اعمال چنین روش و سیاستی نه به نفع اقتصاد کشور است نه به نفع مصالح ملت و نه به نفع نظام، باید عوض شود.
سیّد محمّد خاتمی در دیداری صمیمانه با خبرنگاران حوزه دولت اصلاحات، به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز با اشاره به شرایط کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید شیوه های منطقی تری که هم به حقوق و آزادیهای مردم بها می دهد و هم پیشرفت کشور را تضمین می کند و برای ایران و ایرانی موفقیت و سربلندی به ارمغان می آورد حاکم شود. در این صورت است که انتخابات می تواند پر شورتر از گذشته و منشاء خیر گردد. در جامعه ای که به سادگی به افراد تهمت زده می شود و به نام افشاگری دروغ رواج می یابد، سرمایه ها از بین می روند و گاه اصول به خرافه کشیده می شوند.
ما اصولگراییم؛ اما مهم این است که اصول را چه بدانیم؟ فرع را اصل دانستن و زیر پا گذاشتن اصل ها به اسم اصولگرایی درست نیست. همه ما اصولگراییم. تفاوت امام با دیگران در این نیست که مرجع تقلید بود و توصیه به نماز و روزه و ... می کرد. این ها همه اصول مسلّم دین اسلام است و امام هم به شدت روی آنها تکیه داشت. تفاوت امام با دیگران در این بود که امام (ره) معتقد بود اسلام باید در زندگی انسان دخالت کند و نظام بسازد و الگو باشد.
منظور از الگو سازی چیست؟ یک وجه این موضوع اخلاقی است که به ندرت مورد توجه قرار می گیرد و متأسفانه گاهی شاهد بروز بداخلاقی هایی هستیم که حتی به ندرت در نظام های غیر دینی به چشم می خورد. وجه دیگر الگوسازی آزادی های مشروع است. ما جمهوری اسلامی می خواهیم که مردم در آن حاکم باشند و احساس آزادی کنند. قانون اساسی با رأی مردم تعیین شده و برای مردم حقوق اساسی قائل شده است و قدرت متمرکز را محدود کرده است و این تفاوت نظام مردم سالار با غیر آن است. نظام مردم سالار تحت نظارت و کنترل مردم است و نقد آن نه تنها ممنوع نیست، بلکه ممدوح است. در چنین نظامی هر وقت مردم اراده کنند بدون توسل به زور، قدرت را جابجا می کنند، اما در حکومتهای غیر مردم سالار حکومت خود را در قبال مردم مسؤول نمی داند و هر صدایی برای نقد حکومت بلند شود به عنوان برانداز سرکوب خواهد شد.
سیّد محمّد خاتمی تصریح کرد: شما حرفهای قبل از انقلاب امام را مورد توجه قرار دهید. حرف امام (ره) این بود که شاه مملکت را فروخت، اقتصاد کشور را از بین برد، نفت را داد و کالاهای بی ارزش گرفت و ... جمهوری اسلامی نوید داد که این مشکلات را حل کند. هدف امام نظامی بود که در دنیا به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرد.
اصولگرایی از دیدگاه کسانی که دین را در زندگی مؤثر می دانند درواقع بدین معنی است که الگویی نشان دهیم، مناسب با وضعیت روز دنیا که مردم بتوانند در عین پایبندی به دین و اخلاق، آزادی را لمس کنند و از آن بهره مند شده، در سایه آن زندگی خوب و آبرومندی داشته باشند. امیدوار باشند و از موقعیت مناسبی در سطح بین المللی برخوردار گردند. دیگر کسی شاهد تکرار گذشته ها نباشد که حکومت ها خود را ارباب می دانستند و انتقادهای مردم را بر نمی تابیدند. حکومتها در این الگو حافظ رأی مردم هستند نه قیم مردم. معنای اصولگرایی این است و بزرگترین خدمت به دین و میهن، پایبندی به این اصول است.
دور دهم انتخابات ریاست جمهوری در پیش است. فکر می کنم رقابت سختی در پیش است باید با هوشیاری به مسائل نگریست و راه و موضع خود را مشخص کرد. در شرایط فعلی؛ مطمئناً ما در وضعیت خوبی به سر نمی بریم. فاصله کشور با اهداف چشم انداز بسیار زیاد شده و زیر ساختها آسیب جدّی دیده؛ نگرانی ها رو به افزایش است.
ایران توسعه می خواهد؛ نمی توان بدون تولید و سرمایه گزاری و جذب امکانات و فن آوریهای نوین جهان و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی به توسعه رسید. با شعار کاری درست نمی شود؛ نمی شود روز به روز فشارها بر کشور افزایش یابد و انتظار داشت که مشکلی پیش نیاید.
حرکت به سوی پیشرفت و توسعه ایران ایجاب می کند از نیروی انسانی متخصص و کار آمد بهره گرفته، سرمایه های مادی و معنوی به خدمت گرفته شوند سیاست خارجی منطقی این روند را پشتیبانی کند.
همه مردم می خواهند اوضاع و احوال کشور بهبود یافته و فشارها کمتر شود. مطمئناً چنین امری یک شبه محقق نخواهد شد.هیچ دولتی نمی تواند معجزه کند. بدون شک دولت ها بعد از مدت کوتاهی، علی رغم اینکه با اشتیاق و خواست مردم روی کار آمده اند، با توقعات مردم روبرو می شوند. اینکه یک سلیقه و روش روی کار آمده و هر که را نمی پسندد، به هر قیمتی از صحنه خارج کند وضع همین خواهد شد که می بینید. اما اگر این احساس و درک به وجود آید که اعمال چنین روش و سیاستی نه به نفع اقتصاد و امنیت کشور است، نه همسو با مصالح ملت و نه در راستای اهداف نظام، آنگاه این تفکر جای خود را به شیوه های منطقی تری خواهد داد که حقوق و آزادیهای مردم را به رسمیت می شناسد و هم پیشرفت کشور را می خواهد. در این صورت انتخابات می تواند پرشورتر و منشاء خیر گردد.
شما به اقتضای حرفه خود بهتر از هر کسی به خاطر می آورید که دولت قبلی با چه موانعی روبرو بود.
رسانه ملّی در مقابل دولت بود. بسیاری از نهادها و جریانها علناً کارشکنی می کردند. هنوز هم جریان تخریب با تبلیغات دروغین و ایجاد جنگ روانی -حتی در نهادهایی که باید ملی باشند- علیه جریان اصلاح طلبی فعال است. اینها نشانه آن است که هنوز عده ای به این باور نرسیده اند که می شود با شیوه ای منطقی تر در عین پایبندی به معیارهای اسلام و ارزشهای انقلاب و با رعایت مصالح ملت و کشور کار کرد.
سید محمد خاتمی در مورد تصمیم خود برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: وضعیت چندان روشن نیست. آنچه روشن است این که همه ما در مقابل ایران و انقلاب مسؤولیم و باید وظیفه خود را انجام دهیم.
من اعتقادات و تشخیص هایی دارم که به هیچ وجه نمی توانم از آنها دست بردارم. امروز هم می کوشم در حد توان اندکم از اسلام و اندیشه ای که می شناسم و آن را برحق می دانم، چه در داخل و چه در خارج از ایران دفاع کنم. ممکن است صدای ما خیلی بلند نباشد، ولی این وظیفه ای را از دوش ما ساقط نمی کند.
من برای دفاع از اسلام منطق مدار، اسلام آزادی محور و اسلام انسان ساز در برابر تنگ نظری و گرایش های افراطی که به نام اسلام بهانه به دست دشمنان اسلام داده و راه را برای تسلط بر دنیای اسلام و سرکوب ملت ها هموار کرده در حد توانم همواره تلاش کرده و می کنم.
دفاع از صلح و اخلاق و نقد افراط و خشونت و نیز دفاع از حرمت و حیثیت ملّت بزرگ و تاریخ ساز ایران را وظیفه خود می دانم و در این راه از آنچه در توان دارم مضایقه نخواهم کرد؛
رئیس جمهوری سابق ایران در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن ماه مرداد گفت: یکی از اموری که هویت یک ملت را شکل می دهد، خاطرات جمعی مشترک است. درست است که زبان، سرزمین، آداب و رسوم و ... عوامل مؤثر در شکل گیری ملتها هستند، اما الزاماً همه آحاد یک ملت با زبان واحد سخن نمی گویند و بالضروره از یک قوم نیستند. یکی از نکات اساسی که به یک ملت انسجام می بخشد، خاطرات جمعی افرادی است که در یک محدوده به سر می برند، خواه این خاطرات مربوط به حوادث تلخ باشد، خواه مربوط به روزهای شیرین.
ما در مرداد دو حادثه داریم که برای تمام مردم ایران خاطرات مشترک بسیار مهمی را بوجود آورده است. یکی صدور فرمان مشروطیت و دیگری کودتای آمریکایی 28 مرداد علیه دولت ملی دکتر مصدق. البته در این ماه حوادث دیگری هم هست. مرداد از جمله مقاطع مهمی است که حوادث آن باعث ایجاد احساس نزدیکی بیشتر میان مردم ایران شده است.
شکست جنبش مشروطیت را باید به دور از سطحی نگری مورد بررسی قرار دهیم. حوادث بعدی را هم می توانیم با توجه به نتیجه این بررسی تحلیل کنیم و نقطه اوج حرکت ملت ایران که انقلاب اسلامی است را هوشیارانه بنگریم. همین نگاه را می توانیم به جنبش اصلاحات داشته باشیم. روا نیست که از کنار این مقاطع حساس تاریخی با سطحی نگری گذر کنیم. البته هم در مشروطیت و هم در نهضت ملی مسأله حاکمیت مردم مطرح بود. مشروطیت برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان تحقق یافت و نهضت ملی برای دفاع از حقوق ملّت و حاکمیت مردم بود. آزادی نیز به عنوان جان مایه هر نظام مردم سالار، در هر دو جنبش نقشی محوری داشت.
در دنیای امروز بزرگترین بستر آزادی رسانه به معنی صحیح کلمه است و به همین دلیل به کرّات دیده می شود که رسانه ها علی الخصوص از سوی دولتها مورد تهدید می گیرند. دولتهایی که به مردم متکی نیستند یا از پشتوانه مردمی کمی برخوردارند از آزادی مردم در هراسند.
بخشی از این هراس البته به جا است. خطر نفوذ بیگانگان برای ضربه زدن به کشور را نباید نادیده گرفت. مسلماً برخی از محدودیت ها با نیت صادقانه و به منظور جلوگیری از تهدیدها باشد. آزادی فی نفسه هیچگاه خطری ایجاد نمی کند، بلکه این محدودیت است که می تواند بسترساز نفوذ دشمن شود. وقتی فضای کشور به سمتی برود که مردم و بخصوص نخبگان نتوانند حرفشان را بزنند، ممکن است بنا به مصلحت اندیشی یا ترس یا احترام به حکومت حرفی بر زبان نیاورند، امّا با ادامه این فضا آنچه در دلها است زیر زمینی می شود و زمینه برای نفوذ بیگانه که نگرانی بزرگ هر حکومتی است ایجاد شده و بیگانه به جای استفاده از فضای آزاد، بر موج نارضایتی که در نبود آزادی تشدید شده سوار می شود.
سیّد محمّد خاتمی در ادامه سخنان خود با تشریح شرایط آرمانی برای رسانه های کشور، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و آزادی رسانه ها را بهترین وسیله برای بیان نظرات و بالابردن اطلاعات و آگاهی عمومی خواند و تأکید کرد: برای تضمین مردم سالاری و مهار قدرت، باید این اجازه را داد که مردم و رسانه ها به نمایندگی از مردم بتوانند آزادانه قدرت را نقد کنند. تأکید من بر آزادی که متأسفانه همواره از سوی دشمنان آزادی به ولنگاری و از بین بردن ارزشهای فرهنگی و دینی جامعه تعبیر شده بیشتر بر این جنبه آزادی است.
یکی از مسائل بسیار مهم امروز دنیا عاری شدن سیاست از اخلاق است و یکی از کارهایی که برای ایجاد صلحی پایدار و رفع تهدیدات جهانی باید انجام گیرد برقراری ارتباط دوباره میان سیاست و اخلاق است. هر یک از ما به عنوان یک مسلمان که معتقد است برترین روشها و ارزشهای اخلاقی را از پیامبری آموخته که می فرماید: همانا من برای تتمیم مکارم اخلاق مبعوث شدم باید به همان اندازه که از ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه دفاع می کنیم، از حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود نیز دفاع کنیم. و البته با بزرگنمایی ظواهر و فراموش کردن و نادیده انگاشتن همه اصول نمی توان دم از پایبندی و خدمت به اسلام و انقلاب زد. بزرگترین خدمت به دین تشکیل حکومتی است که مردم در سایه آن احساس احترام و بی نیازی و امید کنند. در این صورت است که مردم خود به خود به ارزشهای اسلامی دلبسته خواهند شد. اگر برای پیشرفت جامعه تلاش نشود و به نام اسلام حرمت جامعه شکسته شود، ناخودآگاه بزرگترین خدمت به بد اخلاقی و گریز از دین شده است. امری که متأسفانه در سایه حفظ ظواهر و شالوده شکنی به نام دین ضربه های بزرگی به دین و اخلاق وارده نموده است.

 
 
تعداد بازدید: ۲۶۹۵۴

 
آرشیو
جستجو براساس تاریخ
 
تازه‌ترین خبرها
۲۹ تير ۱۳۹۸
سیدمحمد خاتمی: تشکل‌های اجتماعی می‌توانند توقعات جامعه را تنظیم کنند
۲۲ تير ۱۳۹۸
سیدمحمد خاتمی: به خاطر ایران باید فداکاری کنیم
۱۵ تير ۱۳۹۸
سیدمحمد خاتمی: در عین حفظ عزت و تمامیت ارضی ایران، به سوی ماجراجویی نرویم
نمایش تمام خبر‌ها »
  سید محمد خاتمی , رئیس جمهور, Mohammad khatami, khatami , khatami.ir, president , sayyid mohammad khatami,