درباره سایت  |  نقشه سایت  |  گزارش اشکال در سایت امروز، جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸
RSS RSS چیست؟ 
 
 
 
 
  
۵ خرداد ۱۳۹۸
طرح مباحث ایران‌گرایی افراطی در مقابل اسلام‌گرایی امری انحرافی و مساله‌ساز است

سیدمحمد خاتمی با تاکید بر همراهی و جدایی‌ناپذیری ایران و اسلام، مباحثی که ایران و اسلام را در مقابل هم قرار می‌دهد یا برای دفاع از یکی، دیگری را نادیده می‌گیرد، جفا و مباحثی انحرافی خواند و گفت: ایران «و» اسلام؛ آری اما ایران «یا» اسلام؛ نه.
رییس اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمع ایثارگران و جانبازان در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر، ایثارگران را نخبگان و سرمایه‌های اصلی کشور و ملت دانست و درباره خواست ایثارگران برای افزایش تعامل اصلاح طلبان با حاکمیت گفت: در این مملکت، افراد و جریانی وجود دارند که نمی‌گذارند این تعامل شکل بگیرد و مانع از گفت‌وگو و تعامل می‌شوند.
وی با بیان اینکه «خرمشهر نماد شکوه دفاع مقدس است» اظهار کرد: خرمشهر هم نشانه مظلومیت فوق‌العاده و هم نشانه عزت فوق‌العاده ملت ایران است یعنی عزت در عین مظلومیت؛ سقوط خرمشهر، مظلومیت ملت ما در بامداد انقلاب را نشان داد و در جریان باز پس‌گیری خرمشهر این ملت عزیز با وجود دشمنی‌های منسجم در برابرش، پاره تنش را عزیزانه به خود بازگرداند.
خاتمی با تاکید بر جدایی‌ناپذیر بودن اسلام و ایران، بحث‌هایی مثل اسلام یا ایران، اسلام برای ایران یا ایران برای اسلام را نادرست دانست و افزود: ما در جنگ تحمیلی هر دو را با هم داشتیم؛ هم اسلام و هم ایران. در جنگ تحمیلی انگیزه‌های دینی برای رزمندگان بسیار موثر بود ولی در همین جنگ بود که ما یک وجب از سرزمین خود را از دست ندادیم و مردم از جمله برای تمامیت سرزمین ایران جنگیدند. در این جنگ غیرمسلمانان هم بودند و شهید شدند و جان خود را برای وطن دادند.
وی گفت: ایران وطن ماست و دارای سابقه‌ای بیش ر از اسلام است و هویت ما در ایرانی بودن ما شکل گرفته و ایرانی در عرصه تاریخ در سیاست و مدیریت و فرهنگ عظمت خود را نشان داده است، اما اسلام هم دین ماست و بنیاد فرهنگ و هویت ما در دین است و اسلام در ایران، برگ و بار ارجمندی یافته و تمدن اسلامی به شدت مدیون فرهنگ و فکر ایرانی است.
خاتمی توضیح داد: ایرانی، اسلام را با آغوش باز پذیرفت و امروز از اسلام دفاع می‌کند؛ ایرانی، اسلام را پذیرفت اما نژادپرستی و برتری قومی را به نام اسلام نپذیرفت و زبان و فرهنگ خود را تغییر نداد که این اصالت ایران را نشان می‌دهد.
وی تاکید کرد: ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم ولی از یاد نبریم که بخش بزرگی از جامعه ما اسلام را از دل و جان پذیرفته‌است و این بسیار کج اندیشی است که به نام اسلام، ایران را قربانی کنیم یا اسلام را نادیده بگیریم.
خاتمی، طرح مباحث ایران‌گرایی افراطی در مقابل اسلام‌گرایی را امری انحرافی و مساله‌ساز دانست و گفت: ما به گذشته خود افتخار می‌کنیم اما بین امروز و گذشته ما، پدیده اسلام وجود دارد؛ با آمدن اسلام، ایران و ایرانی بروز و ظهور تازه‌ای در جهان پیدا کرد و صاحب هویت و جایگاه ویژه ای شد.
وی افزود: ما هم اسلام و هم ایران را می‌خواهیم و الان هم جمهوری اسلامی داریم؛ آیا معنای جمهوری اسلامی این است که ایرانیان غیرمسلمانان باید از صحنه خارج شوند؟ آیا به منزله نادیده انگاشتن ملیت است؟ هرگز!
خاتمی با این توضیح که جمهوری و جمهوریت مستلزم پذیرش ملت است گفت: ملت نیز در جمهوری معنی ندارد مگر این که افراد این ملت شهروند باشند و هر ایرانی که حاضر است در متن این نظام و قانون ولو نظرا به آن ایراد و انتقاد داشته باشد زندگی و رفتار کند شهروند جمهوری اسلامی و دارای حقوق و مسؤولیت شهروندی است.
بین الهلالین (در پرانتز) مطلبی را عرض کنم:
(تکیه بر عنوان شهروندی نباید موجب سوء تفاهم شود. نظام ما نظام جمهوری اسلامی است که پایه آن ملت است و ملت را شهروندان تشکیل می دهند؛ کسانی که آزادند و صاحب حق و دارای مسؤولیت و حکومت برآمده از اراده آزاد و رأی و رضایت آنان است. مراد از ملت، شهروندانی هستند که در سرزمین واحد با خاطرات تاریخی مشترک و سرگذشت و سرنوشت یکسان به‌سر می برند. ایران بوده است و خواهد بود و ملت به تعبیر علامه طباطبایی امری است اعتباری که منشاء آثار واقعی است و با قرارداد (به تعبیر جامعه شناختی - سیاسی) استوار می شود. ملت مفهوما و مصداقا در گذر زمان شکل گرفته و استوار شده است. ممکن است آنان که از ملت تلقی اقتدارگرایانه و تبارگرایانه دارند تأکید و تکیه بر شهروند و شهروندی را مخل اقتدار ملت و انسجام آن بدانند. خیر! یکپارچگی ایران و اقتدار آن را شهروندان بیدار و صاحب حق و راضی حفظ می کنند.
و نیز سنت پرستان ظاهرگرا ممکن است بگویند شهروند از کجا آمده است؟ می گوییم از همانجا که جمهوری و جمهوریت آمده است.
اقتدارگرایان و تبارگرایانِ دیگرستیز کارشان به نازیسم و فاشیسم می رسد و نفی کنندگان شهروند و ملت به نام اسلام (در عرصه حیات اجتماعی) سر از داعشی‌گری و طالبانی گری در می آورند)
آنچه از سوی امام پیشنهاد شده و مردم به آن رأی داده اند جمهوری اسلامی است و رهبران ما به ملت باور دارند. نقل است که وقتی جمعی در حضور امام از شط العرب نام بردند امام فرمود اروندرود. چه عیب دارد؟ بگویید اروند رود (نقل به مضمون). اخیرا و بارها رهبری دغدغه خود را نسبت به زبان پارسی و خطراتی که آن را تهدید می کند ابراز داشته اند و همواره بر ادبیات و ادب فاخر فارسی که جان ملت و آیینه ایران است تأکید کرده اند. خوب است همگان این ها را ببینند و در جایگاه والای ملت و ایران و اهمیت آن شک نکنند.
ایران یکپارچه و متحد و ملت بیدار و منسجم در پناه اسلام پیشرو و صلح خواه در عین حال مقاوم در برابر دشمنان دین و وطن، سرمایه تاریخی همه ما است. سوم خرداد و دوم خرداد وجوه اشتراک فراوان دارند و از جمله تأکید بر این که: ”هم ایران و هم اسلام، آری- یا اسلام یا ایران، نه“
در ابتدای این دیدار چند تن از ایثارگران دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند. یکی از حاضران با بیان اینکه جریان اصلاحات در شرایط مناسبی نیست، «عدم انسجام جامع برای تولید خرد در جامعه»، «عدم انسجام رهبری جامع برای هدایت این جریان فکری» و «عدم ارتباط با عقبه موثر و جوانان» را سه اشکال درون تشکیلاتی جریان اصلاحات دانست.
در این دیدار بر لزوم تنظیم مانیفست و منشور اصلاح طلبی و یافتن راهی برای افزایش تعامل با حاکمیت تاکید شد.

 
 
تعداد بازدید: ۳۹۹

 
آرشیو
جستجو براساس تاریخ
 
تازه‌ترین خبرها
۲۸ مهر ۱۳۹۸
حاکمیت باید بپذیرد که اصلاح‌پذیر است
۱۰ مهر ۱۳۹۸
انتقادهای سیدمحمد خاتمی از نحوه برخورد با اعتراض‌ها: بگذارید مردم حرفشان را بزنند
۸ مهر ۱۳۹۸
سیدمحمد خاتمی: شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است
نمایش تمام خبر‌ها »
  سید محمد خاتمی , رئیس جمهور, Mohammad khatami, khatami , khatami.ir, president , sayyid mohammad khatami,