درباره سایت  |  نقشه سایت  |  گزارش اشکال در سایت امروز، پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸
RSS RSS چیست؟ 
 
 
 
 
  
۲۰ بهمن ۱۳۹۷
سیدمحمدخاتمی: هر چه ظاهرگرایی بیشتر شود، انسان از باطن دین دور می‌شود

مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور چهره‌های فرهنگی، هنری و فعالان اجتماعی و سیاسی در دفتر موقت سیدمحمد خاتمی برگزار شد.
این مراسم با قرائت سوره یاسین توسط موسوی بلده آغاز شد و با شعرخوانی سهیل محمودی و قرائت زیارتنامه حضرت زهرا توسط ساعد باقری ادامه یافت.
سیدمحمد خاتمی در این مراسم بیان کرد: حضرت صدیقه طاهره حجت خداست و سرچشمه جوشانی است که حجج خدا از این سرچشمه جوشیدند و بدون تردید قول و رفتار او همچون پیامبر اکرم و ائمه اطهار، حجت برای ماست. از حضرت زهرا(س)، چندان روایات و آثاری نمانده است؛ مگر چند سال عمر کرد؟ اما آنچه مانده، نشاندهنده عظمت فوق‌العاده اوست از جمله خطابه‌ای که در مسجد مدینه بعد از رحلت پیامبر ایراد کرد و مطالب بلندی که با زنان مهاجر در میان گذاشت و در هر دو گلایه‌ای سخت دارد بر ستمی که بر او رفته است.
وی افزود: به نظر من این گلایه، بهانه است و آنچه زهرا (س) را ناراحت کرده، ستمی است که بر بشریت و اسلام رفته است؛ حقی است که از انسان و انسانیت ضایع شده است.
خاتمی گفت: خطبه مسجد مدینه، بیان بلند توحیدی است و دارای نکات برجسته عرفانی، فکری و ادبی است که برای فهم آن به سال‌ها درس خواندن و مطالعه و فکر کردن نیاز است و همین خطبه کافیست که شخصیت ممتاز زهرا و دانایی او را دریابیم و تردیدی نکنیم که این عظمت را از درس و مدرسه نیاموخته و این، یک انسان برتر است؛ عالم غیرمعلمه است و یک انسان با عمر 18 ساله خود نمی‌تواند به این درجه از کمال معرفتی و علمی برسد.
خاتمی یادآور شد: آغاز خطبه حضرت زهرا از فاخرترین نکات عرفانی و حکمی و معرفتی برخوردار و در تبیین اسلام است. حضرت زهرا از ظاهر عبور می‌کند تا ما را به متن برساند؛ ظواهر امر همه وسیله هستند نه هدف؛ برخلاف آنچه ظاهربینان می‌بینند که این ظاهر حجابی می‌شود بر محتوای اصلی، حضرت زهرا، احکام اسلام را چنان تبیین می‌کند که اگر انسان به آن دست یابد، زندگی‌اش سرشار از عظمت و آرامش و امنیت می‌شود.
وی ادامه داد: این احکام برای تقویت و تامین کرامت و شرافت انسان و ارتقای جان انسان و کندن انسان از زمین و آسمانی شدن انسان بدون گسستن از زمین است. طبعا هدف حضرت زهرا فقط زندگی این جهانی نیست اما باید انسان در این جهان عزیز باشد تا عزت آن جهانی را به دست آورد.
خاتمی تصریح کرد: آنچه حضرت زهرا در خطبه‌اش اشاره می‌کند، انحرافی است که در اسلام پیدا شده؛ انحراف و دگرگون شدن چهره و محتوای دین یکی از مشکلات بزرگی است که ادیان گرفتار آن شده‌اند.
وی گفت: در کلام حضرت زهرا، پیش‌بینی می‌شود که این انحراف، جامعه انسانی را به کجا می‌کشاند. یکی از مشکلاتی که ادیان داشتند و اسلام و مسیحیت هم گرفتار آن شدند، همین انحراف است. دینی که آمده انسان را آزاد و عزیز و کریم و برخوردار از حقوق کند، وسیله‌ای برای توجیه ناروایی‌ها، اقتدار گروه‌ها و افراد و تامین نیازهای جباران در تاریخ و سرکوب انسان‌ها و توجیه این سرکوب می‌شود. وسیله‌ای می‌شود برای ناآگاه نگاه داشتن انسان‌ها برای آنکه نسبت به احقاق حق خود اقدام نکنند و این بزرگترین ستمی است که به دین خدا روا داشته می‌شود؛ چنانچه در مسیحیت نیز پدید آمد و نتیجه آن شد که انسان از دین رسمی دست برداشت و سکولاریسم در دنیای غرب حاکم شد. متاسفانه در دوران ما نیز این مساله وجود دارد.
خاتمی گفت: ظاهربینان و سنت پرستان و قدرت طلبان از دین به عنوان ابزاری برای تحقق خواست‌های خویش و استیلای خویش بر جوامع استفاده می‌کنند در حالی که هر چه ظاهرگرایی بیشتر شود، انسان از باطن دین دور می‌شود و این ظاهر به جای اینکه در جهت رشد انسان به کار رود، دردسر و مشکل ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب بیان کرد: انقلاب ما انقلاب اسلامی بود و مهم‌ترین دستاورد انقلاب ما این بود که در عرصه حیات اجتماعی، به جای امارت و خلافت اسلامی، پیشنهاد جمهوری اسلامی را مطرح کرد؛ در صورتی که ما جمهوری و اسلام سازگار با جمهوریت را بشناسیم.
خاتمی گفت: ارزیابی انقلاب اسلامی این است که ما تا چه حد توانسته‌ایم این خواست و پیشنهاد انقلاب اسلامی را در جامعه اجرایی کنیم. آنجا که عمل شده، تقویت کنیم و جایی که عمل نکرده‌ایم باید با این ملاک خود را اصلاح کنیم وگرنه اگر دین از مسیر اصلی خود انحراف پیدا کند، در جامعه نیز موجب دلزدگی و بی‌میلی افراد می‌شود.
وی تاکید کرد: زهرای اطهر برای هشدار به انحرافی که ایجاد شده بود آن خطبه را خواند و در همین راه جان شریفش را داد.
خاتمی در پایان سخنان خود با اشاره به شعری منتسب به حضرت زهرا گفت: این شعر نشان‌دهنده آن است که آن بانوی بزرگوار، رنجور و ناراضی از این دنیا رفته است: "چنان مصیبت‌ها و رنج‌ها بر جانم فرود آمده که اگر بر روزها فرود می‌آمد به شب تار تبدیل می‌شدند". این روا نبود که دختر یگانه پیامبر ناراضی از دنیا برود.
در این مراسم، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد نیز با تسلیت ایام مصیبت حضرت زهرای مرضیه، خاطره‌ای از تغییر نام تالار رودکی بیان کرد و گفت: تالار وحدت در سال‌های ابتدایی انقلاب، همان تالار رودکی خوانده می‌شد و نمی‌دانم به چه دلیلی نام رودکی تغییر کرد اما در زمان دولت آقای خاتمی، ما تشکیل بنیاد رودکی را به قانون تبدیل کردیم و بدین ترتیب نام رودکی بر سر تالارهای ملی از جمله تالار وحدت آمد. در برنامه چهارم نیز، پهنه رودکی را مطرح کردیم که در برنامه گنجانده شد و وقتی به شورای شهر آمدم، پهنه رودکی را تصویب کردیم اما چرا رودکی؟
وی افزود: یک وجه اهمیت انتخاب نام رودکی مشخص است؛ اشعار رودکی جلوه ادب و خرد و هویت ایرانی است و در تاریخ ادبیات، نامش به عنوان آدم‌الشعرا و پدر شعر فارسی آمده است. طرح پهنه رودکی بعد از آن دولت، با مقاومت‌هایی مواجه شد و گفتند اینها تفکرات لیبرالیستی است در حالی که ساحت فکری و رگه‌های تفکری رودکی با هویت ایرانی پیوند خورده و این وجه او کمتر شناخته شده است.
مسجدجامعی در توضیح تفکرات رودکی بیان کرد: رودکی نخستین شاعری است که درباره حضرت زهرای مرضیه، شعر گفته است؛ هرچند مجموعه آثار رودکی از بین رفته اما در بیت‌های باقی مانده، شعر فاطمی و نخستین شعر باقی‌مانده در منقبت مولا علی (ع) مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده گوشه‌های فکری این شاعر است. در واقع رودکی شاعریست که مسیر منقبت ائمه (ع) در شعر فارسی را گشود. با چنین اوصافی، ما در دفاع از اینکه نام رودکی بر این مجموعه باقی بماند، متهم به تفکر لیبرالیستی شدیم.
وی ادامه داد: این ایده مبنای فکری ویژه‌ای داشت و کاملا با آنچه ما می‌اندیشیم، نسبت برقرار می‌کرد و شکل اجرایی می‌گرفت اما به حوزه‌هایی منتسب شد که از اینها دور است.
مسجدجامعی بیان کرد: بیشتر آنچه در صدر اسلام اتفاق افتاد به فاصله کمی در حوزه فرهنگ ایرانی شکل دیگری گرفت؛ بسیاری اتفاقات بر پایه آیه مودت رخ داد و دولت‌های محلی که در ایران شکل گرفتند، از همان قرن دوم و سوم عموما آنچه که به عنوان نشانه خود باقی می‌گذاشتند از جمله سکه‌هایشان، بر مبنای آیه مودت بود.
وی افزود: روح و فرهنگ ایرانی در اقصی نقاط جهان آن روز و امروز، این نسبت را به شکل‌های مختلف بیان می‌کند و این آثار و یادگارها باقی مانده است.
مسجدجامعی بیان کرد: رودکی این شعر را در زمانی گفته که متشرعان تندروی بخارا وضعیتی ایجاد می‌کنند که چشم خود را در این راه از دست می‌دهد. او پایهگذار منقبت ائمه(ع) در شعر فارسی است و ان‌شاءلله بتوانیم در این ساحت و اندیشه قدم‌هایی برداریم و به آنچه گذشتگان آفریدهاند، بیافزاییم.
وی در این مراسم از کسانی که در سالهای پیش در این جمع بودند و امروز نیستند یاد کرد و فاتحه ای برای آنها قرائت شد.

 
 
تعداد بازدید: ۷۸۸

 
آرشیو
جستجو براساس تاریخ
 
تازه‌ترین خبرها
۲۸ مهر ۱۳۹۸
حاکمیت باید بپذیرد که اصلاح‌پذیر است
۱۰ مهر ۱۳۹۸
انتقادهای سیدمحمد خاتمی از نحوه برخورد با اعتراض‌ها: بگذارید مردم حرفشان را بزنند
۸ مهر ۱۳۹۸
سیدمحمد خاتمی: شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است
نمایش تمام خبر‌ها »
  سید محمد خاتمی , رئیس جمهور, Mohammad khatami, khatami , khatami.ir, president , sayyid mohammad khatami,