درباره سایت  |  نقشه سایت  |  گزارش اشکال در سایت امروز، جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸
RSS RSS چیست؟ 
 
 
 
 
  
۲۷ خرداد ۱۳۹۷
سیدمحمد خاتمی: باید فرهنگ دموکراسی سازگار با دین متناسب با رشد سیاسی جامعه ایجاد شود

سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه «متناسب با رشد سیاسی مردم، فرهنگ متناظر با آن در جامعه ایجاد نشده است» از اصلاح طلبان خواست، روی خود را به سوی مردم بگیرند و سعی کنند فرهنگ دموکراسی سازگار با دین را با تقویت هسته های اصلی جامعه مدنی نهادینه کنند.
سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از اعضای موسسه امام موسی صدر، با ابراز خرسندی از انتشار مجموعه 12 جلدی گام به گام با امام موسی صدر اظهار کرد: به عنوان کسی که در این عالم زندگی می کند و انسان را دوست دارد و درد انسان دارد و خواستار حضور دین در دنیای امروز و در متن زندگی است، با این سه خصوصیت، فقدان امام موسی صدر و خسارت این فقدان را بیشتر احساس می کنم.
وی با بیان اینکه «با دیگری بودن از امور قوام بخش وجود آدمی است»، گفت: از مسایل مطرح در این دنیا، هویت است. هویتی که به اعتقاد برخی، می تواند زاینده خشونت باشد. این به یک معنا می تواند درست باشد و در جامعه بشری بارها قبایل و گروه های مختلف به دلیل پایبندی به هویت هایشان درگیری های خونین داشتند و از جمله علل (و دلایل) پدید آمدن و بسط سکولاریسم در غرب، جنگ‌های خونین مذهبی بود.
خاتمی، روح اسلام را روح مسامحه و تعامل دانست و افزود: شرق و به ویژه ایران در زمینه تعامل و همزیستی ادیان و قبایل، تجربه نسبتا سفیدتری از غرب دارد. ما مشکلات سیاسی زیادی داشتیم اما از نظر فرهنگی، کارنامه این سوی عالم ما به تیرگی کارنامه غرب نیست.
وی با اشاره به اینکه هویت می تواند زاینده خشونت باشد گفت: آن زمانیست که انسان، «من» و «خود» را به شکلی تفسیر کند که مستلزم نفی دیگری باشد و مشخص است که نتیجه این تفسیر چه خواهد شد. ولی اگر که انسان، «با دیگری بودن» را یپذیرد و «دیگری» را چون «من» بداند و حق زندگی مطلوب را برای او به رسمیت بشناسد، آنگاه مسأله کاملا صورت دیگری پیدا می کند و با دیگری بودن یعنی مشارکت کردن و تحمل کردن یکدیگر به معنای از دست دادن هویت نیست بلکه می توان با حفظ هویت، با آرامش و صلح و پیشرفت زندگی کرد.
خاتمی با استناد به کلام امیرالمؤمنین (ع) خطاب به مالک اشتر که او را به مدارا با مردم فرمان می دهد و مردمان را برادران دینی یا همتایان در آفرینش و انسانیت می داند بیان کرد: اگر ما هویت ها را به گونه ای ببنیم که متعارض با یکدیگر باشند، حتما به خشونت و جنگ می کشد اما اگر هویت ها را متداخل تعریف کنیم، همزیستی ایجاد می شود.
وی توضیح داد: در دنیای امروز فقط خون و انفجار و انسان کشی و تحقیر انسان می بینیم؛ چه از سوی حکومت های مستبد در درون کشورها و چه از سوی قدرت های جهانی که برون افکنی می کنند و به تحقیر انسان ها و چپاول منابع آنها می پردازند و تحقیر انسان، بزرگترین جنایتی است که در تاریخ صورت گرفته است.
خاتمی تصریح کرد: در استبداد و استعمار، فاجعه ای که رخ می دهد، تحقیر انسان است. کسی که به خدا و کرامت انسان معتقد است، نمی تواند به نظام های استبدادی و خودکامه و وابستگی به بیگانه تن بدهد.
وی افزود: بشر در قرن بیستم میلادی که دو جنگ جهانی و جنگ سرد و انواع جنگهای منطقه ای را دید و این به خاطر استیلای پارادایم خشونت و اعمال زور به جای دیگرپذیری و گفتگو بود. برای تغییر این پارادایم گفت و گوی تمدنها را مطرح کردیم تا بگوییم دیگری را باید پذیرفت و با دیگری مشارکت کرد و باید هویت خود را به گونه ای تعریف کنیم که رابطه با دیگری از سر صلح باشد و اینجاست که انسان هایی نظیر امام موسی صدر می توانند کارساز باشند.
خاتمی توضیح داد:در دیدگاه امام موسی صدر، اسلام اسلامی است که انسان مدار و احترام گذارنده به همه انسانهاست، نه متکی بر زور و تحمیل نابجا.
وی با بیان اینکه «اسلام دید وسیعی دارد و قایل به همزیستی و گفت و گو و تعامل با یکدیگر است» گفت: در دورانی که داعش و طالبان و انسان های خشنی داریم که جز با زبان زور و تحقیر انسان نمی توانند خود را تثبیت کنند -و متاسفانه به نام دین خدا این کار را می کنند- بینش و منش امام موسی صدر می تواند برای انسان و اسلام، کارساز باشد و از این منظر جای امام موسی صدر در دهه های گذشته خالی بوده است.
خاتمی با اشاره به تشکیل جمهوری اسلامی به جای حکومت و خلافت اسلامی اظهار کرد: جمهوری، مقوماتی دارد از جمله آزادی انسان، مبتنی بودن حکومت بر رای و نظر انسان، جابجایی قدرتها بدون توسل به زور، مسوول بودن حکومت ها در برابر مردم و حق داشتن مردم و حد داشتن حکومت؛ نه اینکه حکومت ها هر کاری بخواهند انجام دهند. اسلام این مقومات جمهوریت را قبول دارد و نمی تواند با مقومات جمهوری سازگار نباشد. نمی تواند بگوید جمهوری داشته باش اما رای مردم ارزش ندارد یا هر چه حکومت می گوید همان است.
وی ادامه داد: وقتی امام بزرگوار ما می گوید جمهوری اسلامی، منظور اسلامی است که با مقومات جمهوری سازگار است. اسلامی که با دیگران زندگی می کند، اسلامی که نه تنها برای مسلمانان بلکه برای هرکس که در این محدوده سیاسی اجتماعی زندگی می کند -اعم از زرتشتی، مسیحی و یهودی و غیر مسلمان - حق قایل است، اسلامی که ضدخشونت است و برای انسان احترام قایل است و دیگری را می پذیرد.
خاتمی تصریح کرد: اگر اسلام، خشن، بسته، ضدحقوق بشر و ضد آزادی انسان و تحقیر کننده انسان باشد، سکولاریسم می آید و اگر بخواهیم سکولاریسم نیاید، باید اسلام را این چنین دید که امام موسی صدر می بیند و من از این جهت امام موسی صدر را ممتاز می دانم.
وی فقدان امام موسی صدر را برای عرضه چهره مهربان و انسانی و پیشرفته اسلام فاجعه بار دانست و یادآور شد: اگرچه نیروی محرکه ای که می تواند ایده ها و ارزش های معنوی را پیش ببرد، سیاست است اما گاهی همین سیاست ویران کننده ارزشهاست بنابراین برای پیش رفتن ارزش ها باید ابتدا ابزار تمیز داشته باشیم و متناسب با ارزش ها پیش ببریم. اینطور نیست که هر زمان قدرت به دست آید، ارزش ها حاکم شود، چرا که بسیاری به بهانه ارزش های انسانی به دنبال قدرت رفتند و بعد از آن شکل دیگری رفتار کردند.
خاتمی با اشاره به سرشت تاریخ بشری و مشیت الهی در تاریخ، گفت: آیا بنای خداوند این بوده که پیامبران به زور انسان ها را به سوی خیر ببرند؟ قرآن این را نمی گوید و به صراحت فاعل قیام به قسط را مردم معرفی می کند نه پیامبران. پیامبران حکمت و ارزش ها را می آموزند و تبلیغ می کنند و انسان را به تقوی دعوت می کنند،‌ یعنی آگاهی و اراده را تقویت می کنند تا خود انسان‌ها به قسط قیام کنند.
وی یکی از نقدهای مطرح به اصلاح طلبان را روی داشتن به حکومت به جای روی داشتن به مردم دانست و اظهار کرد: جامعه ما از نظر شعور سیاسی از همتایان خود جلوتر است و 112 سال است که ما خواستار مشروطیت بوده ایم؛ یعنی خواست سیاسی در مردم ما رشد کرده است اما آیا متناسب با آن، فرهنگِ حکومتِ مردم بر مردم هم رشد کرده است؟ چطور می شود که بعد از مشروطیت گرفتار رضاخان می شویم و بعد از شهریور 20 که فضای سیاسی باز می شود، درگیری ها به قدری بالا می رود که دولت ملی با کودتا از بین می رود؟
خاتمی گفت: ما اگر دموکراسی می خواهیم، آیا در خانه خود، دموکراسی داریم؟ برای نهادینه کردن این فرهنگ باید تشکل های اجتماعی و هسته های اصلی جامعه مدنی تقویت شوند تا رشد جامعه را بالا ببرند و قدرتی ایجاد کنند که همه مردم از این ارزش ها حمایت کنند و حکومت ها مجبور به رعایت آن ارزش ها شوند. این کاری بود که امام موسی صدر می کرد و نیز امام خمینی براساس آن انقلاب را رهبری کرد و آن را به پیروزی رساند.
وی با تاکید بر اینکه باید آزادی های مشروع در جامعه، فرهنگ شود و جامعه حاضر به پرداخت هزینه های آن باشد، اظهار کرد: ایجاد هسته های قدرت در درون جامعه، کاریست که می توان کرد. اصلاح طلبان روی خود را از حکومت به سوی مردم بگیرند و سعی کنند فرهنگ دموکراسی سازگار با دین را در جامعه نهادینه کنند.
خاتمی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم از پایه هویت دینی خود، از آزادی، استقلال و پیشرفت، دفاع کنیم، موفق خواهیم بود.
وی در پایان تاکید کرد: باید متناسب با رشد سیاسی مردم، فرهنگ متناظر استقرار پیدا کند و با ایجاد هسته های مدنی موید ارزش ها در درون جامعه، بنیه جامعه قوی می شود و قدرت علاوه بر این که مبتنی بر خواست و اراده مردم است ارزش‌ها را رعایت خواهد کرد.

 
 
تعداد بازدید: ۱۴۴۹۳

 
آرشیو
جستجو براساس تاریخ
 
تازه‌ترین خبرها
۱۵ تير ۱۳۹۸
سیدمحمد خاتمی: در عین حفظ عزت و تمامیت ارضی ایران، به سوی ماجراجویی نرویم
۵ خرداد ۱۳۹۸
طرح مباحث ایران‌گرایی افراطی در مقابل اسلام‌گرایی امری انحرافی و مساله‌ساز است
۱ خرداد ۱۳۹۸
به جای سهمیه ۳۰ درصدی، زنان توانمند و شایسته را شناسایی و حمایت کنید
نمایش تمام خبر‌ها »
  سید محمد خاتمی , رئیس جمهور, Mohammad khatami, khatami , khatami.ir, president , sayyid mohammad khatami,